Annons

1ds mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Fick inget svar i min förra tråd, troligen på grund av lite luddiga frågeställningar. Jag har idag en 50D, och har funderingar på att skaffa fullformat. Jag lutar just nu åt 1ds mkII, på grund av dess rappa af och ändå ganska skapliga seriebildstagning.

Är den ok på iso över 800 eller är det helt oanvändbart? Beror väl på användningsområde naturligtvis, men uppskattningsvis. Skärmen och det andra gamla har jag inga problem med som tvåhandsfattningen för att ändra inställningar osv.

Läste också att slutaren ofta klappar ihop tidigt, är det verkligen vanligt? Ni som har en 1ds-tvåa får gärna skriva lite allmänna tankar om kameran, vad tycker ni?

Tack på förhand.
 
Det är en bra kamera. Men jag skulle nog inte gå efter en 5 år gammal test om jag köpte kamera idag. Det har hänt en del sen dess :)

Om det nu är den kameran han är intresserad av så är nog en 5 år gammal test det han får läsa och gå efter oavsett vad som har hänt sedan dess.

Kameran i sig har ju inte förändrats över dessa 5 år det är ju bara andra nyare kameror som gjort det.
 
Det är en bra kamera. Men jag skulle nog inte gå efter en 5 år gammal test om jag köpte kamera idag. Det har hänt en del sen dess :)

Javisst går utvecklingen framåt.
Man kan t.ex jämföra med 5D Mark II (och på dpreview recension av den och andra kameror)

Det handlar om begagade kameror här, jag vågar sticka fram hakan och påstå att en begagnad 1 Ds Mark II är ofta ett mycket bra köp. Som med allt begagnat gäller det att förvissa sig om att kameran är i mycket gott skick.
 
jag har 1Ds MkII och är "sjukt nöjd" med den. Köpte beg för 2 år sedan och har även en 1D Mk IIn.
De båda kompletterar varandra och är kompatibla m.a.p. handhavande och batterer.

Men... skulle jag idag lägga de ca 13000 som beg 1Ds II kostar så skulle jag fundera rejält på om inte en 7D är bättre i "allt" utom att vara just fullformat.

Vad i "FF" är det du vill åt? Är det brännviddsfaktorn? Det går ju inte att göra något åt.
De övriga attribut som brukar förknippas med FF dvs bildkvalitet i form av dynamiskt omfång och möjligen även brusnivå.. ja då är nog en nyare kamera som 7D överlägsen. Men jag har ej gjort 1:1 jämförelse.

Annars kan jag varmt rekommendera 1Ds II . Tänk bara på att batteri kostar en förmögenhet och laddaren tre förmögenheter.
 
jag har 1Ds MkII och är "sjukt nöjd" med den. Köpte beg för 2 år sedan och har även en 1D Mk IIn.
De båda kompletterar varandra och är kompatibla m.a.p. handhavande och batterer.

Men... skulle jag idag lägga de ca 13000 som beg 1Ds II kostar så skulle jag fundera rejält på om inte en 7D är bättre i "allt" utom att vara just fullformat.

Vad i "FF" är det du vill åt? Är det brännviddsfaktorn? Det går ju inte att göra något åt.
De övriga attribut som brukar förknippas med FF dvs bildkvalitet i form av dynamiskt omfång och möjligen även brusnivå.. ja då är nog en nyare kamera som 7D överlägsen. Men jag har ej gjort 1:1 jämförelse.

Annars kan jag varmt rekommendera 1Ds II . Tänk bara på att batteri kostar en förmögenhet och laddaren tre förmögenheter.

Intressant.
Själv har jag funderingar på att smaka på FF med en gammal hederlig EOS 5D till att börja med. Mina enda betänkligheter handlar egentligen om lämplig optik till den.
Jag tror att om man ska "spöa" t.ex EOS 50D så krävs det väldigt bra optik som ofta är mycket kostsam. Förmodligen en uppsättning fasta gluggar till 5D.

MVH J O
 
Intressant.
Själv har jag funderingar på att smaka på FF med en gammal hederlig EOS 5D till att börja med. Mina enda betänkligheter handlar egentligen om lämplig optik till den.
Jag tror att om man ska "spöa" t.ex EOS 50D så krävs det väldigt bra optik som ofta är mycket kostsam. Förmodligen en uppsättning fasta gluggar till 5D.

MVH J O

Ja det stämmer nog.

Har tyvär ingen erfarenhet av och därför svårt att kommentera hur "FF" fungerar utan "väldigt bra optik".. "L"-sjukan har fått svårt fäste i mig! ;-)

Kostnaden för huset blir snabbt försumbar....
 
Å andra sidan så kommer högkvalitativ optik behålla sin kvalitets- och penningvärde mycket längre än kameran så den investeringen är ju "gratis" sedan när det blir dags för en kamerauppdatering.
 
Å så glömde jag svara på TS frågor :)

Jag har en 1 Ds Mrk II och är mycket nöjd med den, framförallt bildkvaliteten och konstruktionen som känns väl balanserad. Sedan finns det nackdelar som tyngden och den lilla skärmen men framförallt saknar jag live view för landskapsfotografi och manuell fokus.

ISO 1600 fungerar mycket bra men 3200 är mer tveksamt även om bruset i denna kamera anses snyggt (liknar film) enligt många.

Helst skulle jag vilja ha sensorn från min 1 Ds MrkII i en 5D Mrk II plus vädertätningen från 1:an :)
 
Jag vill åt möjligheten till kortare skärpedjup eller rättare sagt snyggare "släpp", ökad bildkvalité vad gäller omfång av olika slag. Är verkligen 7D lika bra som 1ds i katergori ton- samt dynamiskt omfång? Att huset är stort är inget problem, ska inte släpa runt det på spontanfotografering i stan ändå. Dessutom balanserar huset väl på min 300/2,8.

50D tycker jag funkar klockrent vad gäller AF när det är ljust. Blir det lite mörkare så jagar den direkt mycket mer. Har ägt en 1d mkII förut, och den af'en var gudomlig. Är det rent av samma i 1ds mkII? Jag fotar oftast på upp till iso 800 även om jag vissa gånger ligger på 1600. Dock är majoriteten av mina bilder tagna utomhus i skapliga ljusförhållanden.

Vill dessutom kunna stå i regnet utan att behöva oroa mig. Jag har också kikat på 1d mk3 men där känns det som om bilderna kommer bli exakt som på 50D, men skillnaden i handhavande samt fler bilder i fokus. :-S
 
Min erfarenhet är att 1Ds Mark II är en bättre kamera än 5D men totalt är den sämre än 5D Mark II men 1Ds Mark II har bättre AF, snabbare seriematning, större sökare och bättre vädertätning.

Jag håller på att sälja min 1Ds Mark II just nu har jag ett bud på 9000 kronor:
http://www.fotosidan.se/blogs/chasid/53465.htm

//Chasid
 
Om det nu är den kameran han är intresserad av så är nog en 5 år gammal test det han får läsa och gå efter oavsett vad som har hänt sedan dess.

Kameran i sig har ju inte förändrats över dessa 5 år det är ju bara andra nyare kameror som gjort det.

Visst kan han läsa det :) Men hur intressant är det att läsa att kameran har den högsta upplösningen av alla kameror. Och att den är fantastisk på höga ISO. Och att batteriet och laddaren är bra. (fast Canon har gått över till andra batterier och laddare nu) Och fullt av liknande saker.
Det stämde ju när den kom ut, men nu är det helt annorlunda.
 
Jag har en 1DsII och kan jämföra den med 40D och 1DIII. DsII är tyngre, och känns verkligen så, än 1DIII och givetvis påtagligt mer så än 40D. Å andra sidan sätter man på en L zoom försvinner ju en hel del av viktskillnaden i relativa termer. Visst kan man få lika bra eller bättre brusprestanda i 7D idag men detta gäller ffa i JPEG. I råfilerna ser man vad 1DsII går för. Modernare kameror har gjort sensorförbättringar men en hel del av förbättringarna som omtalas i 7D och 1DIV är i JPEG hanteringen där man faktiskt också ser en del detaljförluster. Bruset är högre än i 5DII och 1DsIII och även jämfört men 1DIII per pixel. Däremot jämfört med 1DIII försvinner en hel del av det ökade bruset om man gör en "downsample" till 10MPX så bruset per bild måste inte vara högre.

Givetvis innebär det lite högre bruset än i nyare FF eller APS-H kamror lite sämre dynamiskt omfång (brus i skuggorna) och visst är 14 bitars bildbehandling bättre än 1DsIIs 12 bitar, men jämfört med en APS-C kamera står sig ändå 1DsII väl med sina större pixlar. Jämför man med 1DIII så är det den lägre vikten, större skärmen och lättare menysystemet hos 1DIII jag uppskattar mest jämfört med 1Ds mark II. Den mindre skärmen är dock högupplöst för sin storlek - tror det är 230.000 på 2" vilket ändå motsvarar 460.000 bildpunkter på den dubbelt så stora 3" skärmen som är populär idag. Den mindre storleken och dess läge gör att den får mindre smet från näsan på sig och skyddas om kameran välter bakåt av botten på kameran och det utstickande ockularet.

Så till andra aspekter: Autofokus är snabb. Man måste komma ihåg att en del av anledningen hänger inte bara ihop med processorkraft för AF eller autofokuspunkternas antal eller om de är korsformade eller inte. Glöm inte bort "mirror blackout" vid exponeringen. Vid serietagning (4bps) är vinsten med den snabba spegeluppfällningen uppenbar - kameran har mer tid på sig att mäta avståndet till objektet mellan exponeringarna, men även med rörliga föremål utan serietagning finns en fördel - objektet hinner flytta sig mindre från de att man tryckt på avtryckaren tills dess bilden tas då spegeln åker upp snabbare.

Sedan skall man inte glömma att om man tittar på recensioner på t ex 7D som har ungefär lika många pixlar som 1DsII blir detaljrikedomen bättre hos 1DsII. Det är en professionell sensor med ett väl avvägt lågpassfilter och det kräver mindre av optiken än 7D eller 1DIV. Det finns ju inga proffstelen för APS-C kamerorna vilket gör att de kräver, med samma upplösning, dubbelt så mycket mittskärpa i objektivet som en FF.

Sedan är det ju frågan om möjligheten till kort skärpedjup som FF erbjuder.

Själva huset är underbart: Det är ett solit bygge med reglage som är anpassade för handskbärare och det är en fröjd att hantera kameran om man inte störs av 1,5Kg med batteri. Jag har haft svårt att tänka mig att jag en dag i framtiden kommer vara tvungen att skiljas från den, kanske om en kamerageneration eller två. Tittar man på begpriserna är dessa väldigt låga för 1DsII sett till vad andra begkameror kostar. Då den var ny låg den på c:a 70.000. Den kostar idag 13.000-10.000 beg beroende på marknad och kondition. En 5D (samma generation) kostade runt 22.000 ny och kostar idag ganska stadigt 7.500 - en löjligt liten skillnad. En 1DIII kostade runt 40.000 ny och kostar idag beg 13-15.000 för att den är en generation nyare.

Skall du ha fullformat och inte avser att göra det mesta av ditt fotande på ISO 1600 så är bildmässigt 1DsII ett bra val. Den är tung, men det är ju också L zoomarna och detta jämnar ut skillnaden i vikt (proportionerligt) mot lättare alternativ. Det enda jag stör mig på i handhavandet är att med fysiskt korta objektiv kommer vertikalgreppet något i vägen om jag skall zooma/fokusera.

Man kan på www.dpreview.com klicka på studiobilden och få upp den i ett nytt fönster och sedan göra samma sak med en annan kamera man vill jämföra med och så jämföra bilder mellan kameror i olika segment och åldrar även om de inte har direkt jämförts med varandra i deras tester.

Ser man paraleller till tre år sedan skulle jag gissa att priset på 1DsII har nått en tillfällig nadir. Man förväntade sig en 1DsIV till fotokina och många satte säkert upp sina 1DsII till försäljning i väntan på att 1DsIV skulle lanseras och de sedan skulle kunna köpa en beg 1DsIII eller att en uppföljare 5DIII eller en vässad 3D skulle släppas och ha samma effekt på priset på beg 1DsIII - jag gissar. 3 år sedan dök beg priset på 5D då man trodde på en snar 5DII lansering då denna kom först året efter hann 5D beg priserna återhämta sig något.
 
Tänk bara på att batteri kostar en förmögenhet och laddaren tre förmögenheter.
Jag köpte en begagnad 1DMkI i våras som jag f.ö. är väldigt nöjd med, och märkte snabbt att de gamla batterierna behövde bytas. Batterier är färskvara. Originalbatterier (NP-E3, samma som till 1DsMkII?) kostar c:a 1600 kr/st original men efter att ha läst en tråd här hittade jag tredjepartsbatterier på Kjell&Co för 400 kr/st som fungerar väldigt bra.

Se bara till att laddaren är med och fungerar, den kostar en halv förmögenhet.
 
Tusen tack Fredrik för ditt mycket utförliga svar, och tack till alla er andra också så klart! Ska köra vidare med min 50D ett tag till och fundera. Vem vet, kanske dyker det upp något intressant inom en snar framtid :)
 
Intressant.
Själv har jag funderingar på att smaka på FF med en gammal hederlig EOS 5D till att börja med. Mina enda betänkligheter handlar egentligen om lämplig optik till den.
Jag tror att om man ska "spöa" t.ex EOS 50D så krävs det väldigt bra optik som ofta är mycket kostsam. Förmodligen en uppsättning fasta gluggar till 5D.
MVH J O
Jag skulle nog säga tvärt om. Att spöa en gammal 5D (FF 12 MP) krävs bra optik på 50D (1.6 crop 15 MP). Ju mindre sensor ju bättre optik krävs.

Läste ett test för drygt ett år sedan då någon testade 5D, 5D Mk II och 50 D mot varandra. De hade skrivit ut kopior i två storlekar (ca A4 och A3. Eller egentligen var det några amerikanska "standarmått" på större bilder i tum). En grupp människor fick sedan välja de bästa bilderna.
När det var den lilla storleken (alltså ungefär A4) så var 50D något sämre än de andra men det var nästan omöjligt att se skillnad mellan 5D och 5D Mk II. I den större storleken var fortfarande 50D (nu klart) sämst och nu såg man skillnaden bättre mellan 5D och 5D Mk II.
 
ANNONS